Brian Bouffier blijft op de baan en is leider

Brian Bouffier blijft op de baan en is leider

De editie 2017 van de Ypres Rally is een top editie. Prachtig deelnemersveld en een massa toeschouwers. Samen in de file van de ene naar de andee klassementsproeven. De wedstrijd begon aan een razend tempo. Een paar piloten lieten zich traditioneel verrassen in de openingsfase, maar vooraan ging het bijzonder hard. Na 55 km staan Thierry Neuville (Hyundai i20 R5), de rallyleider, en Bryan Bouffier (Skoda Fabia R5) op amper 2"9...

 

De Fransman zette de eerste snelste tijd op de tabellen in Zonnebeke (met 0"1 verschil), maar de Hyundai-piloot reageerde meteen op Langemark met een eerste scratch. Hij nam de leiding over en zou die niet meer afstaan. Laat ons hopen dat de strijd verder zal duren, want Thierry had problemen met de pop-off, net als Guillaume Dilley.

 

In Dikkebus (KP 3) realiseerde een derde piloot de snelste tijd, bovendien met een derde verschillende auto, want deze keer was het Kevin Abbring in de Peugeot 208 T16. Wat een wedstrijdbegin! Neuville, verrast over het ritme, en Bouffier bleven een duel uitvechten, maar Abbring moest al 17"3 prijs geven. Misschien dan toch het gevolg van de keuze voor een versnellingsbak met korte verhoudingen voor deze ronde.

"Ach, er zit gewoon niet meer in. Ik rij maximaal," vertelde Kevin.

 

Ondanks enkele kleine problemen met de handrem, staat Kris Princen wel voor zijn rivaal in het Belgisch kampioenschap, collega Skoda-rijder Vincent Verschueren. Het verschil is amper 1"7. Ook spannend, want Casier volgt op minder dan 10" op de 6de plaats, voor Kevin Demaerschalk (DS 3 R5) en Guillaume Dilley (Hyundai), op hun beurt gescheiden door 1"4.

 

Keith Cronin (Ford Fiesta R5) is de eerste Brit in de tussenstand, 1 seconde voor de Fredrik Ahlin (Skoda). Zijn teamgenoot David Bogie ging van de baan, net als Martin McCormack, die geen nut zal hebben van de joker die hij inzette voor deze wedstrijd. Zij gingen op KP 2 van de baan, net als Steve Becaert (DS 3 R5) op dezelfde proef. Wanneer we het toch over sorties hebben, dan moeten we zeker ook de zware crash vermelden van Jasper Van den Heuvel (Mitsubishi Lancer EvoX) op Dikkebus.

En Giandomenico Basso? Na een matig wedstrijdbegin (6de en 7de plaats), kreeg de Italiaan problemen met zijn motor. Hij verloor een dertigtal seconden op de laatste proef van de eerste ronde. Zijn terugkeer in het servicepark in Ieper was verontrustend, want de motor van de Hyundai liep warm... Blijft de vraag wat de mecaniciens kunnen doen. De enige titelkandidaat in de TER staat 12de op 59"6.

Na het eerste gedeelte op verrassend gladde baantjes, beginnen de teams aan het tweede gedeelte. Er resten nog 36 km op de proeven van Dikkebus, Wijtschate en Hollebeke.

 

Deze 2de ronde van de eerste dag van de Ypres Rally 2017 begon met een serieuze omwenteling, want Thierry Neuville ging aan hoge snelheid hard van de baan op de proef van Dikkebus 2. Zelfs voor de grootste kampioenen blijft Ieper onverbiddelijk...

En, dat was nog niet alles voor Hyundai, want ook Guillaume Dilley schoof in het decor in Wijtschate. Een typische schuiver voor Ieper: even te ver en in een gracht. Hij zal opnieuw starten in SuperRally. Enige troost voor Hyundai: Tom Cave staat in de top 10 sinds KP 7 (10de op 1'43"6) en vooral Giandomenico Basso is fors opgerukt naar de 7de plaats op 1'17"3. Een goede zaal voor de winnaar van 2006, die 2de staat in het TER-klassement. Chewon Lim zet zijn leerproces verder. Hij staat deze avond op de 18de plaats.

 

Het is duidelijk dat er nog niets gespeeld is, want na 5 deelnames in Ieper, bekroond met drie tweede plaatsen en een paar leidersplaatsen, lijkt Bouffier deze keer goed op weg om Freddy Loix op te volgen op het palmares van de West-Vlaamse klassieker. Hij kent het parcours ondertussen uitstekend en zijn Skoda is betrouwbaar. Een perfecte combinatie. Hij controleerde perfect zijn tweede ronde, want nadat hij 14"6 voorsprong had na KP 6, bouwde hij zijn voorsprong op Abbring verder uit tot 21"9.

Maar, voor de overwinning is de strijd zeker nog niet gestreden en al zeker niet voor de ereplaatsen. Abbring en de twee Belgische Skoda-rijders, Vincent Verschueren en Kris Princen, staan gegroepeerd binnen de 12"5. Princen draaide zijn eerste snelste tijd van de dag in Hollebeke. Verder staat Bernd Casier (Ford Fiesta R5) op een twintigtal seconden van Princen. Hij staat zelf minder dan tien seconden voor de DS 3 R5 van Kevin Demaerschalk. Alles blijft morgen mogelijk.

 

Bij de Britten verloren we ook Fredrik Ahlin (Skoda), die van de baan ging. Keith Cronin (Ford Fiesta R5), Desi Henry (Skoda Fabia R5) en Tom Cave (Hyundai) vormen het leidende trio, maar ze zitten binnen de 23"2. De wedstrijden over het Kanaal zijn veel korter. Voor de Britten is de Ypres Rally eerder een marathon, dus als de vermoeidheid zich morgen laat voelen, kan er nog veel veranderen.

 

Tim Van Parijs staat met zijn Porsche 997 GT3 keurig op de 19de plaats algemeen. Hij heeft 6 van de 8 proeven gewonnen bij de Porsches en zijn voorsprong bedraagt bijna... 2 minuten op Fredericq Delplace. Chris Van Woensel moest al heel vroeg opgeven met een kapotte transmissie (KP 3).

Tot slot is er een felle strijd bij de R2's. De drie Opel Adam-piloten Callum Devine, Timo Van Der Marel en Chris Ingram sprongen de ganse openingsavond haasje over aan de leiding. Ingram heeft de leiding in handen sinds KP 5. Maar, in deze categorie doet Guillaume de Mevius ook nog mee met zijn Peugeot 208 R2. Hij staat 2de op 18"4 van Ingram en 17" voor Van Der Marel.

 

Wanneer je ziet wat er gebeurd is op de 91 wedstrijdkilometers van deze vrijdagavond, dan weet je meteen dat alles mogelijk blijft op de 168 km die nog te rijden zijn zaterdag. De tweede etappe wordt dan ook uitermate boeiend.

Klassement na KP 8

1. Bouffier-Giraudet (Skoda Fabia R5 #3), 48’47"4 ; 2. Abbring-Tsjoen (Peugeot 208 T16 #7), + 21"9 ; 3. Verschueren-Hostens (Skoda Fabia R5 #46), + 28"9 ; 4. Princen-Kaspers (Skoda Fabia R5 #1) , + 34"4 ; 5 . Casier-Vyncke (Ford Fiesta R5 #12), + 55"2 ; 6. Demaerschalk-Eelbode (DS3 R5 #17), + 1’04"1 ; 7. Basso-Granai (Hyundai i20 R5 #6), + 1’17"3 ; 8. Cronin-Galvin (Ford Fiesta R5 #15) , + 1’20"4 ; 9. Henry-Rowan (Skoda Fabia R5 #4) , + 1’41"2 ; 10. Cave-Morgan (Hyundai i20 R5), + 1’43"6 ; …