TBR Rallysprint in Oekene, Ledegem en Izegem

TBR Rallysprint in Oekene, Ledegem en Izegem

Voor Hans Degryse, Rik Clinckemaillie en het gehele TBR bestuur was er na de openingseditie van de “Rallysprint van Oekene” vorig jaar een moment van bezinning. Na heel wat problemen met de TBR in “rally” uitgave, werd er in 2016 beslist tot een terugkeer naar de rallysprint formule en de uitvalsbasis Oekene. Het was een terugkeer naar de basis en 2016 moest het jaar van de ommekeer worden.

Maar nu ook weer zorgden een misverstand over brandblussers en enige ongevallen voor lange vertragingen, de annulatie van een proef en ontevreden gezichten. Maar Hans Degryse en Rik Clinckemaillie van het TBR-bestuur laten het niet meer aan hun hart komen. Anno 2017 gaan zij met nieuwe moed aan de slag. “Vorig jaar hadden we enkel een probleem in de eerste ronde. Verkeerde brandblussers, iets latere opdagende vertegenwoordigers van de overheden en een wagen die een elektriciteitspaal omver reed en die achterstand sleepten we de hele dag mee”, steekt voorzitter Hans Degryse van wal. “En dan krijg je kritiek, maar na al die jaren hebben we een olifantenvel gekweekt. Het is nooit makkelijk en ik ben al zeer tevreden als op de dag van de wedstrijd iedereen op zijn post staat. We zijn een sprint en dat is typisch voor een rallysprint. We hebben geen alternatieve routes die we kunnen gebruiken.”

Secretaris Rik Clinckemaillie geeft tekst en uitleg bij het parcours van de editie 2017. “De belangrijkste wijziging is het wegvallen van de St-Eloois-Winkelse straat. Dat was een lang stuk, met veel inwoners, ook vele ouden van dagen, en daar kregen we dan ook de meeste vragen. Om iedereen gerust te stellen besloten we het grootste stuk van die straat niet meer in het parcours op te nemen. Het snelle stuk aan de Toveressestraat is gebleven maar we hebben er een chicane ingestoken, die dit jaar zal aangepast worden. Er worden normaal gezien viermaal 14.85 km afgelegd voor een totaal van 59,4 km. De proef ligt nu op grondgebied Ledegem, Izegem en Oekene. De servicezone ligt aan de Armoedestraat. Op de Markt blijft een finishboog en een tent, maar die wordt uitgebaat door de mensen van café “De Platte Tube”, waar ook de administratieve zaken gebeuren.”

“Belangrijk is ook dat er een echte publiekszone komt aan de Kantinestraat, ter hoogte van de Ieperse weg, met parkeergelegenheid, een tent en catering” licht Degryse toe. “De mensen moeten zich dan niet meer door Oekene verplaatsen om de wagens te zien. Ze kunnen er de rally volgen op drie verschillende punten.”

Op de deelnamelijst staan een 95-tal namen. Publiekstrekkers moeten de vier R5 wagens worden. Dirk Vermeirsch en Reinaud Van Eecke op de DS3 R5 nemen het op tegen de Fiesta’s van Pieter-Jan Maeyaert en Christophe Devleeschauwer. Voor Devleeschauwer en Vermeirsch wordt het een kennismaking met dit type machines. Ook Steve Bécaert staat ingeschreven maar na zijn crash in Ieper is het niet duidelijk of en met welke wagen hij aan de start zal verschijnen. Verder staan er een 18-tal Britse en Ierse ploegen ingeschreven en 19 historics, waaronder Paul LIetaer met de Escort, Bram Fonteyne (Volvo) en Danny Kerckhof (BMW E21). Ook Brecht Hoorne met de BMW Compact mag de rol van publiekstrekker opnemen.

Voor organisator Degryse worden het weer drukke, maar ook uitdagende tijden... “maar ik zal ook weer blij zijn als op zondagavond alles zonder problemen is verlopen!”

Afspraak in Oekene, nabij Roeselare, op zondag 9 juli.